[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Oopoeh, Klene Drop, Axe Peacemaker

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Oopoeh, Klene Drop, Axe Peacemaker
  • Bureaus
  • 29 aug 2014 @ 14:11
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • TelevisieReclame

Meer dan 1 miljoen ouderen (55+) zijn eenzaam. En 200.000 zelfs bijzonder eenzaam! Schrikbarende getallen. Stichting Oopoeh (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) helpt door baasjes van huisdieren te koppelen aan ‘ouderen’. Twee vliegen in een klap voor mensen die een weekend weg willen en oppas zoeken voor de hond. Wat een sympathiek idee!

Oopoeh

Meer dan 1 miljoen ouderen (55+) zijn eenzaam. En 200.000 zelfs bijzonder eenzaam! Schrikbarende getallen. Stichting Oopoeh (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) helpt door baasjes van huisdieren te koppelen aan ‘ouderen’. Twee vliegen in een klap voor mensen die een weekend weg willen en oppas zoeken voor de hond. Wat een sympathiek idee!

Wat zo bijzonder is aan de case, is dat Oopoeh een indrukwekkend lange lijst met professionals voor zich heeft weten te strikken. Ze hebben zich ingezet om een indrukwekkend goede spot te maken. Van grip tot creatie, van dieplader tot de briljante voice-over van Martin Gaus. De spot is helemaal af, grappig en mooi geproduceerd.

Ik weet te weinig van het mediaplan om te zien of de spot veel mensen bereikt heeft. Volgens onze gegevens is de ie dit jaar niet vertoond op nationale TV. Dus doe dieren en opa’s en oma’s een plezier en deel ’m in je sociale kanalen.

Grappig om te zien dat in het buitenland andere ideeën zijn verzonnen op een vergelijkbare briefing: barkbuddy.com brengt (zoals Tinder) honden en baasjes bij elkaar.

Klene drop

Met ongeveer 2 kilo drop per persoon per jaar zijn we als Nederlanders echte dropeters. Een snelle analyse leert dat er ongeveer 350.000 euro per maand naar reclame voor alleen drop gaat. 35% daarvan is voor rekening van Klene. De snaar die Klene daarmee raakt – authentiek Hollandsch –zorgde voor een stevige omzetgroei over langere tijd.

Fijn dat het dropmerk met de nieuwe commercial deze ingeslagen weg blijft volgen en zelfs blijft aanpassen aan de tijd. Ik vraag me vooral af waar de Nederlandse vlag blijft op de verpakking. Want naast molens, schaatsen, klompen en Goudse kaas mogen we best trots zijn op ‘onze’ drop, gewoon uit Hoorn. Beetje flauw is de commercial wel, niet bepaald dubbelzout.

In de categorie authentiek en door broers misschien nog wel leuker: de broers van Diks Autoverhuur. Nu al culthelden.

Axe Peacemaker

De showerlijn van Axe. Eindelijk een revolutionair product. Met deze peacemaker hebben we het antwoord op diverse wereldproblemen. En dat komt geen moment te vroeg. Smijt dit spul op je puberlijf en je redt daarmee Nederland – nee, je redt de wereld.

En supersympathiek dat Axe Peace one day sponsort, an sich. Maar kloppen doet het niet. Niet alleen is de broek die Axe hiermee aantrekt te groot, het ligt ook ver af van wat de wasgel kan waarmaken. Want simpel gezegd: ja, het helpt bij de mating game als je niet stinkt. En nee, een douchegel voorkomt geen agressie. Het spotje is ook niet eens echt grappig. Niet relevant en daarmee een volledig lege huls.

Van mij krijgt de campagne een koude douche.

http://api.ning.com/files/ihF*csLe*ML6SVkxB5VBNYn8FSdaLtZnaifwlB4zi49FkPZYCUIM9aQheXuOmkCpJPb08IGpzmq2enlHvA0tHVNTR5MoAgcf/MachielVerkuylInitiative.jpgMachiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
www.initiative.nl



Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken