[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Oopoeh, Klene Drop, Axe Peacemaker
- Bureaus
- 29 aug 2014 @ 14:11
- Link
-
Machiel Verkuyl
strategy director
Initiative - TelevisieReclame
- 29 aug 2014 @ 14:11
- Machiel Verkuyl
Meer dan 1 miljoen ouderen (55+) zijn eenzaam. En 200.000 zelfs bijzonder eenzaam! Schrikbarende getallen. Stichting Oopoeh (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) helpt door baasjes van huisdieren te koppelen aan ‘ouderen’. Twee vliegen in een klap voor mensen die een weekend weg willen en oppas zoeken voor de hond. Wat een sympathiek idee!
Oopoeh
Meer dan 1 miljoen ouderen (55+) zijn eenzaam. En 200.000 zelfs bijzonder eenzaam! Schrikbarende getallen. Stichting Oopoeh (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) helpt door baasjes van huisdieren te koppelen aan ‘ouderen’. Twee vliegen in een klap voor mensen die een weekend weg willen en oppas zoeken voor de hond. Wat een sympathiek idee!
Wat zo bijzonder is aan de case, is dat Oopoeh een indrukwekkend lange lijst met professionals voor zich heeft weten te strikken. Ze hebben zich ingezet om een indrukwekkend goede spot te maken. Van grip tot creatie, van dieplader tot de briljante voice-over van Martin Gaus. De spot is helemaal af, grappig en mooi geproduceerd.
Ik weet te weinig van het mediaplan om te zien of de spot veel mensen bereikt heeft. Volgens onze gegevens is de ie dit jaar niet vertoond op nationale TV. Dus doe dieren en opa’s en oma’s een plezier en deel ’m in je sociale kanalen.
Grappig om te zien dat in het buitenland andere ideeën zijn verzonnen op een vergelijkbare briefing: barkbuddy.com brengt (zoals Tinder) honden en baasjes bij elkaar.
Klene drop
Met ongeveer 2 kilo drop per persoon per jaar zijn we als Nederlanders echte dropeters. Een snelle analyse leert dat er ongeveer 350.000 euro per maand naar reclame voor alleen drop gaat. 35% daarvan is voor rekening van Klene. De snaar die Klene daarmee raakt – authentiek Hollandsch –zorgde voor een stevige omzetgroei over langere tijd.
Fijn dat het dropmerk met de nieuwe commercial deze ingeslagen weg blijft volgen en zelfs blijft aanpassen aan de tijd. Ik vraag me vooral af waar de Nederlandse vlag blijft op de verpakking. Want naast molens, schaatsen, klompen en Goudse kaas mogen we best trots zijn op ‘onze’ drop, gewoon uit Hoorn. Beetje flauw is de commercial wel, niet bepaald dubbelzout.
In de categorie authentiek en door broers misschien nog wel leuker: de broers van Diks Autoverhuur. Nu al culthelden.
Axe Peacemaker
De showerlijn van Axe. Eindelijk een revolutionair product. Met deze peacemaker hebben we het antwoord op diverse wereldproblemen. En dat komt geen moment te vroeg. Smijt dit spul op je puberlijf en je redt daarmee Nederland – nee, je redt de wereld.
En supersympathiek dat Axe Peace one day sponsort, an sich. Maar kloppen doet het niet. Niet alleen is de broek die Axe hiermee aantrekt te groot, het ligt ook ver af van wat de wasgel kan waarmaken. Want simpel gezegd: ja, het helpt bij de mating game als je niet stinkt. En nee, een douchegel voorkomt geen agressie. Het spotje is ook niet eens echt grappig. Niet relevant en daarmee een volledig lege huls.
Van mij krijgt de campagne een koude douche.
Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
www.initiative.nl
-
Machiel Verkuyl
- Werkt bij: Initiative
- Functie: strategy director
- Website:http://www.initiative.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op jongere doelgroep
- De marketingtransfers van week 17, 2024
- NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne
- Holle Dolle Donnie op Koningsdag doneert aan daklozen
Laatste Nieuws
- Ideapreneurs aan de slag voor Gift a... 03-05-2024
- Polaroid roept Gen Z op het ‘echte... 03-05-2024
- De marketingtransfers van week 18,... 03-05-2024
- CBR kiest Partout Digital voor... 03-05-2024
- [longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad... 03-05-2024
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt... 03-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing